Marea prăpastie dintre Est şi Vest: În timp ce angajaţii din industria auto din Europa de Est cer salarii mai mari, la niveluri occidentale, colegii din Germania vor program de lucru mai scurt, pe aceiaşi bani

, Articolul saptamanii
Niciun alt sector economic nu acaparează la fel de mult atenţia publicului cu disputele pentru salarii precum industria auto.

Numele companiilor sunt arhicunoscute, angajaţii sunt numeroşi, iar rădăcinile constructorilor auto sunt adânc înfipte în economie, globalizare, politică şi societate.

Iar ce se întâmplă acum în industria auto europeană la nivel de salarii arată mai bine ca orice prăpastia dintre est şi vest.

IG Metall, una dintre cele mai puternice uniuni sindicale din Europa, a obţinut anul trecut creşteri salariale de apoape 5% pentru 120.000 de angajaţi din Germania ai VW, una dintre companiile cu cele mai mari salarii din această ţară, inclusiv pentru cei de la fabrica Wolfsburg, un oraş-emblemă al industriei auto germane.

Luna trecută, angajaţii de la fabrica slovacă a VW, de lângă Bratislava, au intrat în grevă pentru a forţa managementul să le majoreze salariile cu 16% deoarece, după cum explica un lider sindical, deşi muncitorii de acolo câştigă decent în raport cu standardele slovace, salariile nu se pot compara cu cele ale colegilor de la Wolfsburg, care câştigă de 2,5 ori mai mult. Nu doar slovacii au cerut salarii mai mari şi au ameninţat cu greve. La fel au făcut şi salariaţii VW din Ungaria. Angajaţii maghiari ai altor constructori auto străini obţinuseră înaintea lor, mai uşor, majorări.

Handelsblatt, cea mai mare publicaţie de business din Germania, scrie că acum IG Metall va încerca să obţină reducerea programului de lucru de la 35 de ore pe săptămână la 28 de ore, pe aceleaşi salarii. Programul de 35 de ore pe săptămână, redus de la 40 de ore, este unul dintre succesele din trecut ale acestei uniuni sindicale. Rainer Dulger, preşedintele Gesamtmetall, o importantă uniune a patronatelor, a explicat pentru Handelsblatt că programul săptă­mânal de 28 de ore ar duce la prăbuşirea acordurilor colective de muncă şi la transferarea producţiei în străinătate.

„Ar putea produce avarii permanente succesului nostru economic“, a spus Dulger. Cu alegerile federale la depărtare de doar două luni, problema programului de lucru va urca rapid în agenda politică.

Aceleaşi critici şi ameninţări, că salariile mai mari erodează competitivitatea şi că producţia va fi mutată în state cu forţă de muncă mai ieftină, sunt aduse ori de câte ori sunt cerute salarii mai mari în Europa de Est, şi nu doar în industria auto. Dacă salariile cresc, spre exemplu, în Germania, li se vor părea mai mici multinaţionalelor salariile din Est?

Un studiu Paylab.com arată că forţa de muncă din Europa Centrală se scumpeşte. Cele mai mari creşteri ale salariilor medii din prima jumătate a anului au fost observate la Ungaria, de 10%, Croaţia, de 6%, şi Slovacia, de 5%. În Cehia, cea mai dezvoltată economie din regiune, salariile au urcat cu 4%. Cele mai modeste creşteri le au Slovenia şi Serbia, de 1%. Cehia şi Slovacia sunt ţările cu cele mai mari producţii anuale de maşini din regiune, de două ori mai mari decât cele din Polonia şi Ungaria.

Studiul arată şi că, în industria auto, nivelurile salariului lunar mediu brut din regiune sunt comparabile, variind de la 1.209 euro în Ungaria şi 1.218 euro în Slovacia la 1.293 euro în Cehia. Cele mai mari costuri cu personalul sunt în Slovenia, de 1.545 euro brut pe lună. În Serbia, salariul mediu este de 656 euro.

La uzina VW din Slovacia cele mai mari salarii nu se apropie de cele mai mici de la VW Germania, deşi productivitatea este comparabilă, notează Deutsche Welle. Însă şi costurile traiului sunt diferite. Salariul mediu la uzina slovacă este de 1.800 de euro, dacă sunt excluse plăţile către manageri, potrivit datelor companiei. Salariul mediu din Slovacia este de 980 de euro.

Spre comparaţie, jumătate din rezidenţii cu loc de muncă din oraşul german Wolfsburg câştigă un salariu mediu brut de 4.610 euro pe lună sau mai mare. În Ingolstadt, un alt oraş emblematic pentru industria auto germană, salariul median este de 4.545, cu 50% peste venitul median al ţării. Salariul mediu în industria auto germană este de circa 4.000 de euro. De altfel, cele mai mari salarii din Germania sunt în oraşele cu industrie auto. VW ocupă locul 9 în rândul companiilor care oferă cele mai mari salarii din Germania. Continental, furnizor de piese auto, Daimler şi Audi ocupă poziţiile 10,11 şi 12, potrivit unui clasament realizat de Glassdoor.
sursa: zf

Comentarii

comments

Leave a Reply